BatorkesziaLap

Veszprémiek Bátorkeszin

Kép: Kárpát-medencei Imanap

2015. november 28-án a Veszprémi Református Gyülekezet tagjai voltak a Bátorkeszi Református Egyházközség vendégei.

November 28-án Révkomáromba és Bátorkeszire kirándultunk. 7.30-kor indultunk templomunktól. 9.30 körül értünk Révkomáromba. A belváros szélén, az erőd mellett parkoltunk le, ahol Czinke Zsolt bátorkeszi lelkész fogadott bennünket.

Czinke Zsolt vezetésével rövid városnézésen vettünk részt. Elsőként ismertette a komáromi erőd XIX. és XX. századi viharos történetét.

Ezután megtekintettük a Selye János Egyetem Református Teológiai Karát. Ennek főépülete régen tiszti kaszinó volt.

A következő látnivaló a városháza volt.

Megtekintettük a Református Gyülekezet könyvtárát. Czinke Zsolt ismertette a könyvtár építésének történetét. A könyvtárat a református teológia hallgatói is használják. Könyv állománya a vásárlások és adományok révén folyamatosan gyarapszik.

Megtekintettük a református templomot. A templomban Fazekas László püspök úr fogadott minket, aki ismertette a gyülekezet és a templom történetét, a jelenlegi gyülekezeti élet főbb eseményeit.

Ezután megtekintettük a régi református kollégium épületét, amelyben egykor Jókai és Csokonai és diákoskodott. Az épület jelenleg püspöki hivatalként és szolgálati lakásként működik. Az épület udvarán megtekintettük a kitelepített magyarok emlékművét.

Folytattuk belvárosi sétánkat, és megnéztük az Európa Udvar épület komplexumát.

Komárom belvárosa gazdag történeti emlékekben, műemlékekben és emlékművekben.
Sétánk során érintettük a kitelepített magyarok emlékművét és Szent István király
emlékművét is.

Dunamenti Múzeum udvarán csoportképet készítettünk.

Czinke Zsolt lelkész úr bemutatta a nevezetes épületeket és emlékműveket. Részletesen ismertette ezek történetét. Színes előadásmódja által megelevenedtek számunkra e gazdag történelmű város régmúltban és közelmúltban történt eseményei.

Kora délután buszra szálltunk, és a 22 km-re lévő Bátorkeszire utaztunk. A Bátorkeszi Református Gyülekezet és a Veszprémi Református Gyülekezet testvérgyülekezetek. A partnerség mintegy 15 éves múltra tekint vissza. Gyülekezetünk még nem járt Bátorkeszin, így fontosnak tartottuk, hogy a Révkomáromi kirándulással egybekötve a bátorkeszi gyülekezetet meglátogassuk és a kapcsolatot felélesszük, életben tartsuk.

Délután fél 3-kor érkeztünk meg Bátorkeszire, ahol a lelkész házaspár és a presbiterek meleg szeretettel fogadtak bennünket. Czinke Zsolt lelkész úr bemutatta a gyülekezet épületeit, és a templom mellett lévő emlékhelyeket. A bátorkeszi gyülekezet a református történeti hagyományok ápolása mellett nagy hangsúlyt fektet a hatalom által üldözött magyarságról való megemlékezés, a magyar kulturális és történelmi hagyományok ápolására is. Az elszakított területeken élő magyarság identitásának, nemzeti, vallási és kulturális önazonossága megőrzésének alapvető eszközei közé tartoznak az elődök tisztelete, a róluk való megemlékezés, és a hitük, nemzetiségük miatt üldözöttekről való megemlékezés. A felvidéki magyarság egy részét 1944-1948 között a Benes dekrétumokértelmében jogellenesen kitelepítették, megfosztották vagyonuktól, jogaiktól, és sokakat életüktől is. A jogfosztottak az ellenük elkövetett bűncselekményeket követően semmiféle kárpótlást nem kaptak. A Benes dekrétumok mindmáig életben vannak, azokat nem vonták vissza. A kitelepítettek, elhurcoltak emlékét emlékmű őrzi a templom mellett.

A gyülekezet emlékművet készített Kálvin Jánosnak

Bátorkeszi István lelkipásztor valaha Veszprémben is szolgált. A pozsonyi vértörvényszék által 1674-ben elítélt és gályarabságra hurcolt prédikátor tiszteletére emlékművet készítettek. Gyülekezetünk tagja, Kalas Károly megkoszorúzta az emlékművet.

Ezután a lelkész úr bemutatta a templomot és a gyülekezetet. A gyülekezeti épületek és a templom 15 évvel ezelőtt romos állapotban voltak. Pályázati forrásokból, hitelből és saját forrásból, rengeteg munkával és elszánt hittel újítottak meg és építettek fel mindent.

A lelkész úr részletesen beszámolt az építési munkákról, a gyülekezeti életről és az ifjúsági munkáról. Az elmondott rendkívül gazdag és élő gyülekezeti események és történetek egy része elolvasható ezen az oldalon

A gyülekezeti beszámoló végén Závodi Zsuzsa lelkésznő a veszprémi gyülekezet nevében megköszönte Czinke Zsolt és a bátorkeszi gyülekezet szolgálatát, invitálását, és átadta gyülekezetünk ajándékát.

A lelkész úr beszámolója után a bátorkeszi gyülekezet vendégül látott bennünket. A gyülekezeti házban vacsora közben beszélgettünk, a gyülekezeti tagokkal ismerkedtünk.

A vacsora végén Závodi Zsuzsa lelkésznő megköszönte a bátorkeszi testvérek szolgálatát, szerető vendéglátását, és meghívta a bátorkeszi gyülekezetet többnapos veszprémi viszontlátogatásra.

Este 6 óra körül elbúcsúztunk a bátorkeszi testvérektől és hazaindultunk. Este 8-ra értünk Veszprémbe.

Mozgalmas, színes kirándulásban volt részünk. Külön öröm volt a régen látott bátorkeszi testvérek meglátogatása. Remélem, jövőre mi is vendégül láthatjuk őket gyülekezetünkben.